skattungbyn2013
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Konflikthantering?

5 posters

Gå ner

Konflikthantering? Empty Konflikthantering?

Inlägg  MattiasmedT sön dec 02, 2012 8:15 am

Hola!

Undrar om någon av oss här har erfarenhet av konflikthantering? Jag har då inte det, men jag skulle önska att någon form av konflikthantering eller diskussion kring det hela skulle kunna finnas tillgänglig eller iaf närvarande.

Varför jag har detta som önskemål är för att konflikter uppstår otroligt lätt, och kommer att uppstå, framför allt då vi är ett tjugotal personer som kommer umgås mer eller mindre varje dag, vi kommer äta ihop och arbeta ihop. Allt på en relativt liten yta.

Min tanke kring konflikthantering är att man kan konfrontera problemet när det väl uppstår, men det är inte alla som har möjlighet eller vilja att göra det. Det bästa vore helt enkelt om folk höll ögonen öppna för att på så sätt reagera utifall en situation skulle uppstå, eller om någon/några helt plötsligt börjar hålla sig för sig själv/a(vilket visserligen kan bero på helt andra anledningar, men ändå) eller försvinner på helt andra plan. Eller om någon märker att härskarteknik används flitigt osv.
Något som kan undvika att konflikter uppstår eller irritationer är om vi har en öppen och ärlig dialog med varandra.

Vad jag menar är, vi kommer alla att gå kursen på lika villkor, även om vi har olika bakgrund, och drömmar och mål angående vad vi vill få ut av utbildningen. Vi förtjänar alla respekt utav varandra. Och för mig är det viktigt att ingen hamnar utanför på grund av att eventuellt någon eller några tar för mycket plats. Nu säger jag inte att det är så, men det kan ske. Det är tyvärr i många fall oundvikligt att konflikter uppstår(eller irritationer) i grupper, framför allt där ingen känner varandra sedan innan.

Jag ville ta upp det här, inte för att måla fan på väggen, utan för att skapa en medvetenhet kring ett problem som kan uppstå, men som det inte gärna talas om. Hade det här varit ett jobb jag skulle börja på så hade jag inte brytt mig nämnvärt, men nu är det så att jag antagligen och förhoppningsvis kommer dela helt fantastiska upplevelser med er(det är iaf planen) och vill gärna att vi kan ha en positiv och ärlig attityd gentemot varandra.

Men! Så länge som vi alla respekterar att vi alla är olika och ser människorna bakom "fasaderna" och att vi är i Skattungbyn på lika villkor så ska det inte finnas utrymme för konfliktbildning eller pyrande irritationer.

Det var väl det jag kunde kräma ut ur tanke-tuben just nu.

Många regnbågar och fluffiga kramar till er alla. Snart ses vi bland dalgångar och skogsbeklädda sluttningar.

I love you


MattiasmedT
MattiasmedT

Antal inlägg : 34
Registreringsdatum : 12-10-31
Ålder : 41
Ort : Göteborg. För tillfället.

Till överst på sidan Gå ner

Konflikthantering? Empty Sv: Konflikthantering?

Inlägg  Rebecca Winberg sön dec 02, 2012 10:41 pm

Fantastiskt! Guld värt Mattias Smile
Rebecca Winberg
Rebecca Winberg

Antal inlägg : 13
Registreringsdatum : 12-11-01
Ålder : 32
Ort : Alvesta

Till överst på sidan Gå ner

Konflikthantering? Empty Sv: Konflikthantering

Inlägg  Jens Carlquist mån dec 03, 2012 12:24 pm

Väl talat!!

Jens Carlquist

Antal inlägg : 17
Registreringsdatum : 12-10-29

Till överst på sidan Gå ner

Konflikthantering? Empty Sv: Konflikthantering?

Inlägg  FrejaLina.bergquist tis dec 04, 2012 8:03 am

Bra skrivet Mattias,

ja, vi får hålla omtänksamma ögon öppna mot varandra så att ingen ska behöva känna sig utanför eller förminskad. Till exempel är jag själv en person som kan ta en hel del plats, förhoppningsvis utan att trycka ner någon annan, men om så skulle vara fallet hoppas jag att någon också kan säga det till mig på ett mjukt sätt så att jag fattar läget. Likaså om jag skulle känna mig liten och förminskad hoppas jag att omges av människor som kan se det och stötta när det behövs. Och samma sak vill jag ju ge till alla mina kurskamrater, ja alla människor som jag har omkring mig överhuvud taget. Vi ska ju ta hand om varandra!

Just konflikthantering vet jag ingen som har särskild utbildning i, men däremot skulle jag vilja föreslå att vi tar in Åsa Ringström (en gammelkursare som bor kvar i byn) som är en fena på mötesteknik, så att vi får ett gemensamt sätt att förhålla oss till varandra på alla tusentals möten som vi ska hålla under kursens gång, utan att tala i mun på varandra, och få ett tydligt och strukturerat arbetssätt så att mötena förflyter så snabbt o effektivt o smärtfritt som möjligt. Jag tror också att det kan vara bra att ta in henne som utomstående från vår kurs. Vad tror ni om det?

Kram på er alla!

FrejaLina.bergquist

Antal inlägg : 6
Registreringsdatum : 12-12-04

Till överst på sidan Gå ner

Konflikthantering? Empty Sv: Konflikthantering?

Inlägg  MattiasmedT tis dec 04, 2012 7:19 pm

Tackar tackar, kul att det uppskattas! Very Happy

Det låter som ett väldigt bra och matnyttigt förslag, Lina.
MattiasmedT
MattiasmedT

Antal inlägg : 34
Registreringsdatum : 12-10-31
Ålder : 41
Ort : Göteborg. För tillfället.

Till överst på sidan Gå ner

Konflikthantering? Empty mötesteknik

Inlägg  kleo_bart tis dec 25, 2012 8:32 pm

Hej på er alla! Jättebra att ta upp det här med konflikthantering nu. Jag har en hel del mötesvana från Fältbiologerna och delar gärna med mig av den. För mig är det extremt viktigt med en tydlig mötesstruktur, och det tror jag att de flesta inser vikten av efter ett par möten. Det låter jättebra att ta in Åsa till att ge oss lite input i det hela, just att det är en utomstående tror jag är rätt viktigt. Jag känner även lite folk som är urbra på att prata om det här med normer, gruppdynamik och härskartekniker, så om vi vill kanske vi kan få besök från dem.
Ibland kan det ju kännas lite fånigt med dagordning och mötesunderlättare och allt sånt, en tycker att vi känner ju varann ändå osv, men min erfarenhet är att det går så mycket smidigare och framförallt mer demokratiskt. Man tydliggör maktstrukturer osv. En sak som brukar vara väldigt bra är mårundor, man tar en runda där alla får berätta om dagsformen - hur man mår. Det hjälper verkligen att veta varför folk beter sig som de gör, om någon är svinig kan man ta det lättare om man vet att det är för att den sovit dåligt till exempel.

Vi ses snart!
Kleo
kleo_bart
kleo_bart

Antal inlägg : 11
Registreringsdatum : 12-10-30

Till överst på sidan Gå ner

Konflikthantering? Empty Sv: Konflikthantering?

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet